|
||||||||
|
Als medeoprichter en frontman van de Belgische indierockformatie ‘Balthazar’ is singer-songwriter Maarten Devoldere sinds 2004 heel succesvol in de Belgische popscène. Hun laatste album “Sand” dateert intussen wel al van 2021, maar Maarten Devoldere heeft sindsdien ook een parallel lopende solocarrière ontwikkeld onder de naam ‘Warhaus’. In 2016 bracht hij zijn eerste soloalbum “We Fucked A Flame Into Being” uit dat daarna in 2017 al snel een opvolger kreeg met de titelloze plaat “Warhaus”. Die twee albums werden nog samen opgenomen met zijn toenmalige vriendin Sylvie Kreusch die dit jaar ook een succesvolle doorbraak kende als soloartieste. Het einde van hun liefdesrelatie vormde in 2022 de inspiratiebron voor het derde ‘Warhaus’-album “Ha Ha Heartbreak”, een ‘break-up’-plaat die tegen het jaareinde op de markt kwam. Voor zijn vierde en recentste studioplaat “Karaoke Moon” schreef Maarten Devoldere tien nieuwe nummers waarvan het als albumopeningstrack dienende nummer “Where The Names Are Real” als eerste single werd gelanceerd. Die song kunt u op de tweede video bij deze recensie beluisteren, nadat u voorafgaand op de eerste video genoten heeft van de song “No Surprise” die volgens ons tot het beste werk uit “Karaoke Moon” behoort. Het nummer werd samen geschreven met Jasper Maekelberg die bij de opname van deze plaat als multi-instrumentalist meespeelde op gitaren, toetsen, basgitaar en blaasinstrumenten en daarenboven ook de rol van albumproducer waarnam. Ook voor het bluesy nummer “Hands Of A Clock” kreeg Maarten componeerhulp van zijn ‘Balthazar’-collega Tijs Delbeke. Die speelt ook mee op gitaar op dit album, net als ‘Balthazar’-drummer Michiel Balcaen en ex-geliefde Sylvie Kreusch die samen met Billie Leyers voor de backing vocals zorgt. De poëtische songteksten die Maarten Devoldere bij deze tien songs schreef zijn een mix van ernst en emoties maar er is ook ruim voldoende plaats voor subtiele humor, zelfspot en allerlei woordspelingen. Vooral in het nummer “Jim Morrison” dat verwijst naar de legendarische frontman van de Amerikaanse rockgroep ‘The Doors’ zitten er enkele grappige tekstuele ‘twists’. Maar ook de door strijkers en pianoklanken verrijkte song “The Winning Numbers” vertoont meerdere leuke woordspelingen. Het geheel instrumentale nummer “Jacky N.” met een virtuoze Julien Libeer op piano vormt alweer een nieuw hoogtepunt op “Karaoke Moon” en ook de afsluitende liefdesverklaring aan een zekere “Emely” hoort bij het beste werk op deze vierde plaat van Maarten Devoldere aka ‘Warhaus’. (valsam)
|